onsdag 26. august 2015

Dampvasker

Den nye leiligheten vår er godt innrøyket og nedstøvet. Jeg er ikke så veldig glad i å bruke for mye vaskemidler siden jeg ikke tror det er bra hverken for kroppen eller miljøet. Men denne leiligheten trenger virkelig en skikkelig vask! Jeg har derfor kjøpt meg en Kärcher dampvasker, SC2.
Kärcher dampvasker SC2
Dette er en maskin som vasker rent med damp. Man fyller rent vann oppi en tank, det er plass til 1 liter, og venter på at den skal lyse grønt. Da er vannet blitt varmt nok. Det lønner seg å fylle på varmt vann fra springen, da tar det kortere tid. Men det tar uansett bare noen minutter før den er klar for innsats. Det er med flere rør og munnstykker samt noen kluter. Jeg har kjøpt ekstra kluter, men jeg planlegger å lage noen frottekluter selv av gamle håndkler. Så er det bare å vaske i vei. Kanskje lurt å være litt forsiktig på ømfintlige overflater. Det er tross alt veldig varm damp som kommer ut. Jeg har hittil brukt den på vinylvegger, gipstak, betongvegger, fliser, tredører og inni skap. Har ikke hatt noen problemer enda. Jeg vasket taket på badet først, og det skiftet virkelig farge. I utgangspunktet var det gult, det ble raskt mye hvitere. Og klutene ble helt gul-brune. Måtte skifte klut ofte, så derfor vil jeg anbefale og ha stort utvalg av kluter. Klutene kan vaskes på 90 grader i vaskemaskinen. Jeg gleder meg til å teste denne vaskeren på flere rom. Lurer på om den kan fungere på gulvtepper også? Den skal i hvert fall kunne brukes for å glatte ut gardiner og klær.

1 kommentar: